A sleep mystery: What’s behind ‘precision waking’ : Shots

Ljudje imamo čudovit in zapleten sistem notranjih procesov, ki našim telesom pomagajo ohranjati čas, pri čemer igrajo vlogo sončna svetloba, kofein in čas obrokov. Vendar to ne upošteva “natančnega prebujanja”.

Sarah Mosquera / NPR


skrij napis

preklopni napis

Sarah Mosquera / NPR

Ljudje imamo čudovit in zapleten sistem notranjih procesov, ki našim telesom pomagajo ohranjati čas, pri čemer igrajo vlogo sončna svetloba, kofein in čas obrokov. Vendar to ne upošteva “natančnega prebujanja”.

Sarah Mosquera / NPR

Včasih se vam lahko zgodi tudi:

Greste spat z jutranjo obveznostjo, morda morate ujeti let ali pomemben sestanek. Naslednje jutro se samodejno zbudite in ugotovite, da budilko premagate le za minuto ali dve.

Kaj se tukaj dogaja? Je to čista sreča? Ali pa imate morda neverjetno sposobnost, da se zbudite ob pravem času brez kakršne koli pomoči?

Izkazalo se je, da je prišlo veliko ljudi Dr. Robert Stickgold Že leta razmišljam o tem dogodku.

“To je eno tistih vprašanj v študijah spanja, kjer se vsi na tem področju strinjajo, da nekaj očitno ne more biti res,” pravi Stickgold, kognitivni nevroznanstvenik na Harvard Medical School in Beth Israel Deaconess Medical Center.

Stickgold se celo spomni, da ga je prinesel svojemu mentorju, ko je začenjal s tem področjem – le da je dobil sumničav pogled in daleč od zadovoljive razlage. “Lahko vam zagotovim, da vsi raziskovalci spanja pravimo, da je plešavost nemogoča,” pravi.

in vendar stickgold še vedno verjame tam je nekaj od tega. “O tako natančnih prebujanjih je poročalo na stotine in tisoče ljudi,” pravi, vključno z njim. “Lahko vstanem ob 7.59 in ugasnem budilko, preden se žena zbudi.” Vsaj včasih.

Seveda je dobro znano, da imamo ljudje čudovit in zapleten sistem notranjih procesov, ki našim telesom pomagajo ohranjati čas. Ti procesi do neke mere nadzorujejo naše cirkadiane ritme v približno 24-urnem ciklu dneva in noči, na to pa vpliva čas, ko gremo spat. zbudi se.

Če spite dovolj in je vaš življenjski slog usklajen z vašim cirkadianim ritmom, bi se morali na splošno vsako jutro zbuditi ob istem času, pri čemer se prilagodite sezonskim razlikam, pravi dr. Filip Gehrmanznanstvenik za spanje na Univerzi v Pensilvaniji.

Toda to še vedno ne pojasni ustrezno tega pojava, ko se zbudite le nekaj minut pred budilko, še posebej, ko je čas, ki odstopa od vašega običajnega urnika.

“To slišim ves čas,” pravi. “Mislim, da k temu prispeva tesnoba zaradi zamujanja.”

Znanstveniki postanejo radovedni, z mešanimi rezultati

Pravzaprav so nekateri znanstveniki skozi leta preučevali to uganko z mešanimi rezultati.

Na primer, majhna, 15-osebna študija iz leta 1979 je ugotovilo, da so se subjekti v dveh nočeh v več kot polovici primerov lahko zbudili v 20 minutah ciljnega časa. Dva subjekta, ki sta se najbolje odrezala, so spremljali še en teden, vendar je njuna natančnost hitro padla. drugič majhen poskus Če so udeleženci izbrali, kdaj se bodo zbudili, so ugotovili, da je bila skoraj polovica spontanih prebujenj v sedmih minutah po njihovi pisni izbiri časa za spanje.

Drugi raziskovalci so ubrali bolj subjektiven pristop in prosili ljudi, naj poročajo, ali so se ob določenem času lahko zbudili. V eni takšnih študij je več kot polovica vprašanih izjavila, da bi to storili. Stickgold pravi, da je povsem možno, da “mnoge stvari, za katere mislimo, da jih počnemo ves čas, naredimo samo enkrat.”

V redu, torej znanstveni dokazi niso ravno prepričljivi.

Vendar mi je padel v oči en intriganten dokaz, hvala Dr Phyllis Zeevodja oddelka za medicino spanja na Medicinski fakulteti Northwestern University Feinberg.

Stresni hormoni lahko igrajo vlogo

V poznih devetdesetih je skupina raziskovalcev v Nemčiji želela ugotoviti, kako pričakovanje prebujenja vpliva na hpa os – Kompleksen sistem v telesu, ki se ukvarja z našim odzivom na stres in vključuje hipotalamus, hipofizo in nadledvične žleze.

READ  NASA se trudi odpraviti okvaro računalnika Hubblovega vesoljskega teleskopa iz osemdesetih let

množično rojenEden od avtorjev študije pravi, da so vedeli, da je raven hormona, ki je shranjen v hipofizi, imenovan ACTHZačnite vstajati pred časom, ko se običajno zbudite, kar posledično signalizira nadledvični žlezi, da sprošča kortizol, tako imenovani “stresni hormon”, ki vas med drugim pomaga prebuditi.

“V tem kontekstu smo se odločili, da ga preizkusimo in izkazalo se je, da je res obetavna hipoteza,” pravi Born, ki je zdaj profesor vedenjske nevroznanosti na Univerzi v Tübingenu v Nemčiji.

Born in njegova ekipa sta naredila naslednje: našli so 15 ljudi, ki so se običajno zbujali okoli 7. ali 7.30 zjutraj, jih dali v laboratorij za spanje in v treh nočeh jemali vzorce krvi.

Preiskovanci so bili razdeljeni v tri različne skupine: petim so povedali, da se bodo morali zbuditi ob 6. uri zjutraj; drugi so bili dodeljeni ob 9. uri zjutraj; Tretja skupina je dobila čas bujenja ob 9. uri zjutraj, a so jo nato nepričakovano prebudili ob 6. uri zjutraj.

Bourne pravi, da se je, ko se je bližal čas njegovega prebujanja, pojavila jasna razlika.

Preiskovanci, ki so pričakovali, da se bodo zbudili ob 6. uri zjutraj, so imeli znatno povečanje koncentracije ACTH, ki se je začelo okoli 5. ure zjutraj, kot da bi njihova telesa vedela, da morajo vstati prej, pravi Bourne.

»Gre za dober adaptivni začetni odziv organizma,« pravi Born s smehom, »ker imaš potem dovolj energije, da se spopadeš z vstajanjem in zdržiš do prve kave.« Ho.

Enakega povečanja stresnih hormonov pred prebujanjem niso zabeležili pri tistih članih skupine, ki niso nameravali zgodaj vstati, a jih je presenetila budnica ob 6. uri zjutraj. Tretja skupina – ki so ji določili čas bujenja ob 9.00 – ni imela jasnega povečanja ACTH eno uro pred prebujanjem (Bourne pravi, da je bilo zjutraj prepozno, da bi opazili enak učinek.)

READ  Znanstveniki imenujejo Omicron "najbolj mutirajoči virus, kar smo jih kdaj videli". zakaj je to pomembno?

Bournov eksperiment dejansko ni meril, ali se bodo ljudje sčasoma sami zbudili pred vnaprej določenim časom, vendar pravi, da ugotovitve odpirajo nekaj zanimivih vprašanj o tem pojavu. Konec koncev, kako je njegovo telo vedelo, da mora vstati prej kot običajno?

“To vam pove, da je sistem plastičen, da se lahko sam po sebi prilagaja spremembam v času,” pravi. In tudi nakazuje, da imamo nekaj možnosti, da izkoristimo ta “sistem”, ko smo budni. Zamisel raziskavam spanja ni povsem tuja, pravi.

“Znanstvena skrivnost”, ki jo je še treba rešiti

“Dobro je znano, da obstaja nekakšen mehanizem v možganih, s katerim lahko vplivate na svoje telo, možgane, ko spite,” pravi Born. Opozarja na raziskave, ki kažejo, da lahko hipnotična sugestija nekomu pomaga globlje spati.

Zee iz Northwestern pravi, da verjetno obstaja “več bioloških sistemov”, ki lahko pojasnijo, zakaj se zdi, da se nekateri ljudje lahko zbudijo ob določeni uri brez budilke. Možno je, da tesnoba zaradi vstajanja nekako “preglasi” našo glavno notranjo uro, pravi.

“Ta papir je res lep, ker kaže, da vaši možgani še vedno delujejo,” pravi.

Seveda ostaja veliko vprašanje brez odgovora, kako točno deluje in v kolikšni meri lahko zaupate temu zagonetnemu notranjemu alarmnemu sistemu. In medtem ko nihče od raziskovalcev spanja, s katerimi sem govoril, ne namerava odpraviti svojih budilk, Stickgold s Harvarda pravi, da ni pripravljen zavreči vprašanja.

“To je prava znanstvena skrivnost,” pravi, “imamo veliko.” In kot na mnogih področjih, pravi, ko se sooči s skrivnostjo, “bi bilo predrzno domnevati, da ker ne vemo, kako bi lahko bilo, da ne more biti.”

Ta zgodba je del periodične znanstvene serije NPR “Iskanje časa – potovanje skozi četrto dimenzijo, da spoznamo, kaj nas dela.”

Mojca Andreja

Nagnjena je k apatiji. Nevidni raziskovalec. Vseživljenjski guru slanine. Potovalni odvisnik. Organizator. "

Related Posts

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

Read also x